Onze service
concept ontwikkeling
story line
brand experience
schetsconcept
look & feel
projectmanagement

Lerøy Seafood

Norwegian Seafood Pioneer since 1899
De Noorse gigant Lerøy Seafood heeft in Urk één van haar internationale vestigingen. Deze Nederlandse locatie is onder meer verantwoordelijk voor de verdere verwerking en verpakking van Leroy’s hoogwaardige Noorse zalm. Enig probleem: de verpakking macht niet goed met de kwaliteit en het gevoel van de vis. Intern is al meerdere keren een nieuw design voorgesteld, maar net zo vaak afgekeurd door de directie. Wij werden gevraagd een nieuwe poging te wagen.

HET TAILOR-MADE VERHAAL
Hoe leer je het gevoel dat leeft bij Lerøy Urk écht begrijpen? En hoe kom je tot een verpakking die perfect uitstraalt wie je bent? Door fotografie, design en meerdere interactieve klantsessies probeerden wij deze vragen te beantwoorden. We startten met een online fotografie-onderzoek, waarmee we meerdere richtingen creëerden die het merkverhaal goed konden vertellen:

  • Nostalgie en klasse van Urk
  • Alsof je de vis direct in je hand hebt
  • Herkenbaar zalm uit Noorwegen
  •  Combinatie Noorwegen / Urk

Voor elke richting lieten we de gevonden foto’s op poloraid afdrukken, die we in moodboards aan de klant presenteerden. Zo kwamen de richtingen tot leven en kon de klant goed oordelen. ‘Nostalgie en klasse van Urk’ en ‘Alsof je de vis direct in je hand hebt’ bleken het gevoel van het beste uit te stralen, en ook de 'herkomst uit Noorwegen'  paste goed in het verhaal van Lerøy Seafood.

Per richting maakten we een schetsconcept voor nog meer feeling. De Urk-richting had gevoelselementen als de handtekening van de rookmeester, vuurtoren van Urk en een duidelijke connectie tussen Noorwegen en Urk. De vis-richting bracht de zalm tot leven door structuur van de vis letterlijk na te bootsen: een bovenkant met matte / stroeve folie (als schubben) en een gladde onderkant met minimale tekst. In een nieuwe designsprint keken we samen met de klant naar de beste elementen per concept, om tot een final ‘best of both worlds-versie’ te komen.


HET RESULTAAT
Voor de eindpresentatie ontwierpen we voor de verschillende zalmsoorten het design inclusief mock-up verpakkingen. Alle elementen van Urk, Noorwegen en de vis kwamen naar voren.
De directie was erg enthousiast over de verpakkingen en blij dat de trots van Urk eindelijk werd gecommuniceerd. Na meerdere mislukte designpogingen werd dit design direct goedgekeurd.

We konden gaan produceren en het product met aangepaste verpakking, is nu te vinden bij diverse retailers in binnen- en buitenland.


KUNT U ONS HELPEN?
‘We don’t have all the answers. Just the tireless curiosity to pursue them.’

Zo ook bij dit project. Een ambitieus en duurzaam onderdeel van ons plan was namelijk om als verpakkingsmateriaal plastic afval uit de zee te gebruiken. Zo zou Leroy een mooie cyclus creëren: het neemt, maar geeft ook terug aan de zee. Wat echter bleek is dat ‘zeeplastic’ niet gebruikt mag worden als verpakkingsmateriaal voor voedsel.
Dit omdat er schadelijke stoffen in kunnen zitten die in het verwerkingsproces niet gefilterd kunnen worden. Uiteraard willen we dit idee nog steeds verwezenlijken. Heeft u dus een oplossing? Laat het ons weten! We komen graag in contact.

We don’t have all the answers.
Just the tireless curiosity to
pursue them.