Onze service
concept ontwikkeling
presentatie
brand experience
communicatie
activatie
projectmanagement

Seafood Parlevliet

Elke revolutie begint met een manifest
In tegenstelling tot wat je zou verwachten kwam de Hollandse garnaal van Albert Heijn tot voor kort niet uit Nederland. Hij werd er wel gevangen, maar vervolgens in Marokko handmatig gepeld en daarna weer getransporteerd naar ons land.

De Groningse broers Klaas, Alfred en Richard Kant van GPC Kant (onderdeel van Seafood Parlevliet) richten zich op het machinaal pellen van de Hollandse garnaal.Deze worden in eigen beheer gepeld met zelf ontwikkelde en gepatenteerde garnalenpelmachines, een duurzaam alternatief voor het huidige omslachtige en niet duurzame proces. Met deze innovatieve techniek is lokale én snelle productie mogelijk: garnalen die vandaag nog in de Waddenzee zwemmen kunnen overmorgen in de winkel liggen.

Maar hoe overtuig je Albert Heijn van dit iets duurdere, maar vele mate duurzamere product? Voor deze uitdaging werden wij ingeschakeld. We kregen exact zeven dagen om deze opdracht tot een succes te maken.

HET TAILOR-MADE VERHAAL
Niets mooiers dan wanneer een klant duurzame doelen heeft waar jouw product perfect op aansluit.
Onderzoek leerde ons dat het duurzaamheidsverslag van Albert Heijn de volgende pijlers bevat:

  • Vers in het schap
  • Beter voor het klimaat
  • Uit eigen land
  • Ketentransparatie

Het machinaal pellen van GPC Kant raakt al deze pijlers en is daarmee een duurzaam alternatief voor handpellen in het buitenland. Met deze invalshoek bedachten wij een bijzondere experience om Albert Heijn de duurzaamheid van een verse Hollandse garnaal eigenhandig te laten ervaren.

Een Groninger ervaring passend bij het DNA van GPC Kant
Albert Heijn werd uitgenodigd in het Groningse Lauwersoog, waar GPC Kant is gevestigd. Om direct gevoel te creëren bij deze locatie stond bij aankomst een authentieke barista klaar. Het maken van de lekkerste koffie met het logo van Albert Heijn in het schuim, in combinatie met een authentieke Groningerkoek doet de lange reis snel vergeten. Tijdens de presentatie vertelden we het verhaal van de Hollandse garnaal. Niet via een fancy presentatie, maar ‘op z’n Gronings’, via een aantal presentatieborden op een schildersezel. Volledig passend bij de Groningse nuchterheid van de gebroeders Kant.

Vroeger werd de garnaal nog thuis gepeld op een krant in de keuken. Zo ook op deze dag: Albert Heijn kreeg een ouderwets servies vol garnalen, daaronder een krant met de allereerste Allerhande uit 1954 net iets gefotoshopt met als kop ‘De Hollandse garnaal komt weer uit Nederland’. Zo ervaarde de klant enerzijds de moeilijkheid van het pellen en anderzijds de nostalgie van dit productieproces in eigen land.

Het echte schip van vroeger
Hierna werd met een tweemaster klipperschip de Waddenzee opgevaren, waar de Hollandse garnaal vroeger mee werd gevangen. Aan boord bereidde sterren-chef Luc Kusters (Restaurant Bolenius) een smakelijke lunch met uitsluitend Nederlandse producten waarbij de Hollandse garnaal centraal stond.
Kusters, voorvechter van de ‘Dutch Cuisine’ (het principe van het aantal voedselkilometers verminderen door lokaal en bewust in te kopen) paste volledig in het programma van deze dag.

Elke revolutie begint met een (Genever) manifest
Na afloop kregen alle aanwezigen een volledig gepersonaliseerde ‘GoodyKist’, bestaande uit een speciaal ontwikkeld recept voor ‘de Hollandse garnalencocktail anno 2020’ en een eveneens ambachtelijk gemaakte echte Groningen Jenever. De naam? Genever Manifest. Want elke revolutie begint een manifest. Zo ook de Hollandse Garnaal uit Lauwersoog. De GoodyKist zorgde dat het verhaal dat Albert Heijn die dag beleefde ook bij thuiskomst verder werd verteld.

HET RESULTAAT
Albert Heijn was dermate enthousiast dat ze een dag later al in business gingen met de Gebroeders Kant. Een droomresultaat waarbij we in slechts zeven dagen van concept naar uitvoering gingen. Als alles bij elkaar komt, is het succes het mooiste resultaat.


We don’t have all the answers.
Just the tireless curiosity to
pursue them.